woensdag 30 mei 2018

Uitlaten

Allereerst even starten met een lekker Hollands plaatje.



Daar zit ze dan. Deze antilaanse dame ziet voor het eerst in haar leven eendjes en die zijn best bijzonder. Maar waar ze nog het meest van schrikt zijn de vissen die zomaar opeens omhoog springen. Aan de andere kant van de tuin kan ze door het hek de straat opkijken. Fietsers zijn ook best eng, maar aangezien je er daar in Nederland heel veel van hebt wen je er snel aan. Na 10 fietsers was het al bijna gewoon. Het valt allemaal niet mee voor de zusjes bullenbaai. Beiden hebben toch echt wel even wat tijd nodig om te aarden. De één lijkt wat treurig en down door de situatie en de ander vindt alle geluiden en het uitlaten lastig. Ik kan me heel goed voorstellen dat het zo anders is. Woon je in Nederland dan is alle Nederlandse drukte je gewoon. Je weet niet beter en gaat er in mee. Hier loop je niet met je hond buiten zoals je dat in Nederland doet. Er zijn eilandbewoners die het ook echt belachelijk vinden dat je met je hond aan een lijntje loopt. Maar dus een rondje in de wijk waarbij je spelende kinderen, fietsers of andere honden tegen komt gebeurd hier niet. Er zijn niet eens voetpaden in de wijken, alleen wegen. Uitlaten plan je echt. Je rijdt met je auto naar een plek waar je dan gaat lopen.  Soms kom ik andere honden tegen als ik onze vaste route bij de watertoren loop. Maar daar loop je in de natuur en niet in drukte. Ik snap dus wel dat het een behoorlijke omschakeling is. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt. 
En dan goed nieuws over de zieke hond van de dame die me maandag belde. Ik heb er echt achteraan gebeld. Het zou namelijk echt niet tof zijn als een hond die misschien pijn lijdt en op is verder lijdt omdat mensen niet bereid zijn geld te steken in hun dier. Maar zowaar hadden ze gebeld met de dierenarts en was deze bij ze thuis geweest. Ze hadden weer iemand anders bereid gevonden het inmiddels ingeslapen dier weg te brengen. Ze hadden zelf geen vervoer en mee laten nemen door de dierenarts kostte meer. Ik weet dat dit klopt. Ik weet ook dat als je het dier door selikor (vuilverwerkingsbedrijf) laat ophalen je ook betaald. Het dode dier zal wel ergens gedumpt zijn. Dat vrees ik wel, maar beter dood dan levend.
Het is en blijft een bizar iets dat je hier op het eiland meerdere plekken hebt waar mensen kadavers van dieren dumpen. Hond dood, hoppa gooi maar langs de kant van de weg ergens in een afgelegen stuk. En dan ligt er niet één, maar meerdere. Kan allemaal gewoon. Ook geen overheid die daar iets aan doet, geen prioriteit. Zolang de aasvliegen niet op hun bord strijken vinden ze het niet belangrijk. Ik vind het goor en respectloos om een dier zo achter te laten, maar ja ik ben dan ook die debiel die zn hond aan een lijntje uitlaat. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten