dinsdag 5 juni 2018

Paradijs

Voor vandaag stond een trip naar klein Bonaire gepland.
Klein Bonaire is een onbewoond eilandje dat 800 meter van Bonaire zelf af ligt en waar de onderwaterwereld nog ongerept is.
Maar voor het zo ver was sliepen we eerst uit. We hebben die mogelijkheid nu, dus pakken we hem ook. Het voordeel van klein Bonaire ten opzichte van klein Curacao is dat je er met de watertaxi zo bent en dat die regelmatig heen en weer vaart. Klein Curacao duurt een goede twee uur voordat je er bent. Klein Bonaire is nog geen kwartier. We hoeven dus niet om 8.00 uur klaar te staan.
Nadat we uitgeslapen hadden zijn we naar de supermarkt geweest. We hebben van alles gehaald om te kunnen ontbijten, maar ook drinken en een hapje voor op klein Bonaire. Er is namelijk helemaal niks, echt niks. Wat je wilt nuttigen moet je zelf meenemen.
Het eilandje is best nog groot. 


Het is rond te wandelen, maar daar kom ik niet voor. Ik kom er om te snorkelen. Je kunt als je afgezet wordt met de watertaxi ervoor kiezen om je spullen op het eiland achter te laten en een stukje mee terug te varen. Je springt daar dan van de boot en snorkelt met de stroom mee naar de plek waar je spullen liggen. 
Toen de schipper vertelde dat dit tot de mogelijkheid behoorde vertelde hij ook dat er veel kleine kwallen waren gezien. Mmm dit had ik liever gehoord voor ik vertrok. Maar ja, nu we er toch zijn....
Ik heb geen kwal gezien. Oké, eentje dan, maar dat is vrij normaal en niet schokkend. Wat ik wel gezien heb, heb ik even van internet gehaald.




Zelf hadden we niks mee. Geen telefoon, echt niks. Bereik heb je toch niet en het voelde beter niks mee te hebben als je van te voren wist dat je spullen onbeheerd achter zouden blijven.
Het is er echt prachtig. Als je je ergens in een paradijs waant is het hier wel. De rust, de vogels, het witte zand en de enorm blauwe zee.




Dit is een kadootje van de natuur waar we respect voor moeten hebben. Nou is Bonaire daar echt wel verder mee dan Curacao. Alle wateren rondom Bonaire zijn beschermd gebied. Je wordt bestraft als je aan het koraal zit of bijvoorbeeld de vissen voert. Wie dat laatste gaat controleren weet ik niet, maar we hebben het uiteraard niet gedaan. Veel te mooi dit om het ecosysteem door de war te brengen. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten