vrijdag 2 september 2016

Gekte op het eiland

Het is al een aantal dagen onrustig op het eiland. De werknemers van de Isla, de olieraffinaderij, zijn het niet eens met hun arbeidsomstandigheden. Dit laten zij blijken door te staken.
Als het daar nou bij zou blijven was het geen blog item geweest, dus is er meer aan de hand.
Het begon allemaal begin van deze week. Zo voor ons uit het niets werd er ineens een staking aangekondigd en een deel van de rondweg geblokkeerd. De tamtam gaat dan snel waardoor er files de andere kant uit ontstaan. Iedereen neemt maar het zekere voor het onzekere en pakt een alternatieve route die vervolgens natuurlijk ook weer volloopt. Als er dan afval op straat wordt aangestoken en de sfeer steeds grimmiger wordt, grijpt de politie in en wordt er een einde aan de staking gemaakt. Dat was dinsdag.
Gisteren werd er opnieuw gestaakt en gedemonstreerd. Nu mocht dit niet meer op de rondweg, maar kregen ze een plek in Punda (het centrum) aangewezen. Ook hier werd alles afgezet en was het centrum slecht bereikbaar. Maar ach, als je het maar weet kan je er rekening mee houden.
Vandaag ging men weer vrolijk verder. Nu werd de uitvoer van tankwagens door de werknemers belemmerd waardoor er geen aanvoer van brandstof meer was.
Dikke paniek onder de inwoners natuurlijk. Dit leidde tot enorme rijen bij het tankstation.
Ik heb al een paar keer deze gekte meegemaakt, maar zo lang als de rij nu was heb ik nog niet eerder gezien. De dreiging was dus blijkbaar echt wel serieus. 
Wij konden natuurlijk niet achterblijven en hebben in deze rij gestaan. 


Aan het eind van de middag is toch ook weer ingegrepen en werden de tankwagens gevuld met brandstof onder politiebegeleiding het isla terrein afgevoerd en richting tankstations gebracht.
Onder toeziend oog van de politie werden de tankstations weer aangevuld. Nu is de vraag natuurlijk wel voor hoe lang. Hoe lang gaan deze stakingen nog door? Blijven we voldoende brandstof houden? En wat als er een tekort komt?
Of het er nou mee te maken had of niet was mij niet helemaal duidelijk, maar Aqualectra had ook problemen vandaag. Ik ben niet zo technisch onderlegd dat ik snap hoe stroom opgewekt wordt. 
Ik was echt barslecht in natuurkunde. Echt, heb de vlag uitgehangen toen ik dat vak kon laten vallen.
Had ik er examen in gedaan dan had ik hier vast een pracht verhaal kunnen vertellen over stroom en brandstof. Nu mogen jullie zelf gaan googlelen. 
Maar goed, Aqualectra heeft lekker meer gedaan met de gekte van vandaag. 14 wijken zaten vandaag uren zonder stroom en dat is misschien nog wel vervelender dan zonder brandstof zitten.
Geen koelkast dus raken je producten onbruikbaar, geen fan, geen airco en geen internet. 
Nou ja, we zullen zien. Op dit moment is de brandstoftank van onze auto gevuld en de electra doet het, anders was er ook geen blog.
Voor de honden maakt het allemaal niets uit. Met de auto gaan ze maar weinig. De keren dat ze gaan eindigen we vaak bij de dierenarts, dus ik denk eerlijk gezegd dat ze niet eens willen autorijden.
Op Luna na dan. Die maak je er wel blij mee. Maar ja, Luna is dan ook een prinses. En prinsessen hebben privileges. Dus gaat Luna wel eens mee de kinderen ergens ophalen of even een mee tanken.
Ze heeft hier bij ons de bijnaam Leipe Loentje en dat is niet omdat ze zich zo lekker normaal gedraagd.
Als ik Luna meeneem start ik altijd keurig met haar doen in de achterbak. In de tijd dat ik die dichtgooi en naar de bestuurdersstoel loop klimt mevrouw al over de achterbank om mij daar vandaan triomfantelijk aan te kijken met een blik van ja he, wat dacht jij dan!
Terwijl ik rij staat ze met haar voorpoten op mijn midden consol mee te kijken naar mijn rijkunsten.
He, tenminste iemand die het waardeert. Alle andere honden liggen altijd kotsend achterin.
Ik weet het, ik moet het niet willen, maar stiekem vind ik het heel leuk. In Nederland koop ik wel zo'n rek voor achterin. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten