donderdag 7 april 2016

Wereld van verschil

Terwijl het dierenleed hier de pan uit rijst en je je soms afvraagd in wat voor land ik leef, was deze vraag vandaag toch meer op Nederland gericht.
Er waren een aantal nieuwsberichten waar ik toch ook wel verbijstert op gereageerd heb.
De eerste was een zeer trieste. Er was brand geweest bij een varkenshouderij.
In de vlammen zijn 10.000 varkens omgekomen. Deze zaten in twee stallen, de derde heeft men kunnen sparen. 10.000 varkens! Twee stallen! 10.000 varkens is ongeveer net zoveel als een gemiddeld dorp aan inwoners heeft.  Ze konden geen kant uit. De mensen in de omgeving hebben de arme beesten horen gillen in de vlammen. Wat een hel. Dat er brand in een stal kan uitbreken vind ik al betreurenswaardig. Het is in de veeteelt nog steeds niet verplicht om sprinklers in de stallen te plaatsen.
Maar wat ik vooral hoop is dat deze aantallen nu eens de mensen aan het denken zet. Zoveel dieren opgesloten in zo'n kleine ruimte puur omdat elke lege centimeter geld kost. De consument wil zijn producten zo goedkoop mogelijk ten koste van alles en dus ook van de dieren. 
Als er een nieuwe regel zou komen om elke veehouderij te verplichten sprinklers aan te leggen krijg je ook wel weer verzet. En misschien hebben ze gelijk. Er zijn natuurlijk al zoveel regels.
Alles wordt maar van bovenaf opgelegd zonder dat er iemand uit het werkveld wat gevraagd wordt.
Het zou goed zijn dat er beter gekeken wordt naar de brandveiligheid in zulke bedrijven, maar wat ik liever zie is dat de bedrijven over zijn algemeen diervriendelijker worden. En dat heeft de mens vooral in de hand. Als er geen vraag is zakt vanzelf het aanbod.
Die sprinkler regel is er dan niet, vandaag kwam ik wel een totaal andere absurde regel tegen.


Foei beste mensen. Zijn jullie nou helemaal betoeterd om een bord op te hangen! 
Een bord over buurtpreventie ook nog! Als het nou een reclame bord was had ik het nog wat anders gevonden, maar dit? Echt totaal doorgeslagen daar in die ambtenarij. De één weet een nog gekkere regel te bedenken dan de ander. 
Deze dan.


Ook vandaag in het nieuws. Op welke regel zal deze dwangsom gebaseerd zijn?
Het staat er niet bij, maar ik vermoed dat het weer iets fantastisch zal zijn. Iets wat echt meerwaarde geeft.
Totaal doorgedraaid is de regelgeving in Nederland. En hier is het zo contra! Er zal zich hier werkelijk niemand druk maken over je schutting. Of over een bordje dat ergens opgehangen wordt.
Maar dus ook niet over die koelkast die je ergens dumpt, of het nest puppy's dat je ergens achterlaat.
Ik vind beide niet ideaal. Teveel is niet goed, maar te weinig ook niet. 
Een wereld van verschil, dat is het.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten