maandag 1 februari 2016

Werkweek

Op Curacao staat deze week alles in het teken van carnaval.
De kinderparade was afgelopen zondag. De teenerparade en de grote optocht volgen dit weekend.
De lokale scholen zijn wat extra dagen vrij. Weet niet precies welke, want wij hebben er verder niks mee van doen. Mijn kinderen moeten gewoon naar school. Of nou ja, ook niet helemaal.
Ze hebben deze week een werkweek. Voor elke klas is de invulling daarvan anders.
Voor Maud bestaat die vooral uit examentraining. En dan voornamelijk gericht op het profielwerkstuk.
Deze is af en wordt deze week opgedragen aan de ouders. Maar hoe doe je dat? Waar let je op? En hoe voorkom je stress. Donderdagavond zijn wij de proefpersonen die mogen aanhoren of de oefeningen van deze week succesvol waren.
Youri heeft een totaal andere werkweek. Die heeft vandaag Salsa les gehad. Morgen vertrekt hij voor een aantal dagen op kamp. Ze gaan duiken, mountainbiken, op het strand slapen en nog veel meer leuks.
Je zou toch bijna willen dat je ook weer in de brugklas zat. Maar dan wel hier. Ik hou wel van zon, zee, strand en alles wat je er op en omheen kunt doen.
Mijn werkweek startte vandaag met regelzaken afhandelen.
Door de vele vangacties van vorige week liep ik wat achter. Ik moest mijn autoverzekering nog gaan verlengen. Dat doe je bij het verzekeringskantoor zelf. Zij hebben zelfs een hoekje met een cassiere waar je kunt betalen. Heb je betaald, dan krijg je de nieuwe polis mee.
Ze versturen niks. Dit omdat het boter bij de vis is. Eerst betalen en dan de papieren. Maar ook omdat ze geen enkel vertrouwen in de post hebben. Te veel papieren raken kwijt of komen pas maanden later aan. Opsturen is dus waardeloos. We zijn in ieder geval weer voor een jaar verzekerd. Laten we maar hopen dat ik voor niks betaald heb en dat ik ook dit jaar schadevrij rij.
Nu rest mij deze week de wegenbelasting nog. Ik ben al helemaal ingeburgerd. Ik ben namelijk te laat.
Maar dat is 2/3 van het eiland, de meerderheid dus! Vanmorgen was in het nieuws dat pas 1/3 van alle autobezitters keurig betaald had. Nu was het niet eens mijn intensie om de regels aan de laars te lappen. Ik dacht dat ik tot eind februari had om te betalen. Misschien dachten al die andere mensen dat ook wel.
Er stond in het zelfde nieuwsitem ook vermeld dat ze er nu nog niet op gingen controleren.
En de rede? Het carnaval valt dit jaar vroeg. Men begrijpt dat nu dan daar het geld aan uitgegeven wordt. Haha. Zie je het al gebeuren in Nederland? Dat je pas later hoeft te betalen vanwege een feest? 
Ze hebben hier wel meer bijzondere uitzonderingen! Ik kreeg vandaag het schema onder ogen met de officiele feestdagen. Dit jaar valt de dag van de arbeid op zondag. Dat is jammer, geen extra vrije dag.
Ja wel hoor, hier wel. We krijgen nu met z'n allen 2 mei vrij.
De werkweek van macho begon deze week ook goed. Hij heeft te horen gekregen dat hij naar Nederland mag. Hoe fijn is dat! Bij een gezin dat uit het oosten van het land komt en vlakbij natuurgebieden woont. Dat worden heerlijke wandelingen.
Nu wordt het papieren regelen. Ook boter bij de vis en betalen bij de cassiere alleen krijg ik er nu geen polis voor maar een gezondheidsverklaring.
En dan mag onze lieve machoman richting Nederland. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten