zaterdag 8 augustus 2015

Kopje koffie?

Vanmorgen ging opnieuw de wekker. Langzaamaan begint die wekker wel een beetje te vervelen.
Ik ben absoluut geen ochtendmens, maar bijna elke dag moest ik er vroeg uit. Soms omdat we heel vroeg een afspraak met een gids hadden en andere keren omdat het ontbijt maar tot 9.00 uur was.
Ik ben toch gewend in vakanties om uit te slapen en relaxt de dag te beginnen.
Zo'n vakantie als dit waarbij we soms al om 7.00 klaar moesten staan heb ik niet eerder gedaan.
En nu na ruim twee weken kom ik op een verzadigingspunt. Ik wil niet meer elke morgen om 8.00 paraat staan en ik wil ook niet meer elke dag iets moeten doen. We hebben op één dag na elke dag gevuld gehad. Het was of een activiteit of rijden naar een andere bestemming. 
Ik mis mijn hondjes en mijn eigen bed en wil niet meer uit mijn koffer leven.
Gisteravond overlegden we met de eigenaar over het bezoek van vandaag. Het leek of hij mijn gedachte kon lezen. Hij vertelde namelijk dat de toer van vandaag een uurtje later zou beginnen.
Nu hoefde 'pas' om 8.30 in het dorp klaar te staan in plaats van 7.30. Halleluja, een uurtje extra.
Ging mijn wekker 'pas' om 7.30. Het begint op werken te lijken.
Nou ja, nog even. Het is genieten, daar ben ik het mee eens, maar mijn eigen huis en haard is goud waard.
Vanmorgen dus 8.00 uur aan het ontbijt om daarna naar een koffieplantage te gaan.
De Italianen die hier rond 1950 zijn neer gestreken hebben het goed voor elkaar. Ze zijn namelijk koffieplantages begonnen. Deze plantages hebben allemaal een goede naam.
De plantage waar wij vandaag waren heeft zijn oogst al verkocht nog voordat het geoogst en verwerkt is. De koffiebonen hangen dus nog aan de struiken, maar zijn al verkocht.
De kwaliteit is hier hoog. Vorig jaar ging de oogst naar Starbucks. Dit jaar gaan alle bonen naar Illy. Een Italiaans koffiemerk.


We hebben gezien hoe de plant eruit ziet en hoe het proces is van plant tot koffie.
Veel is nog handmatig en arbeidsintensief.
De verkochte bonen worden ongebrand verstuurd naar Italie.


Dat brandingsproces is per merk en per type koffieboon verschillend. 
Natuurlijk konden wij ook koffie proeven. Wij drinken beide onze koffie zwart. Dat maakt het makkelijker om andere soorten te proeven. Proeven doe je uiteraard zonder melk en suiker.


De bonen werden gebrand in een klein oventje. Daarna werden ze gemalen. De koffie werd in een kopje gedaan waar weer heet water op gegoten werd.


Het proeven van koffie gaat net zoals het proeven van wijn. Eerst ruiken door met een lepel heen en weer te roeren in de koffie. Daarna slurp je wat koffie op en laat dat wat door je mond gaan.
En dan spuug je het uit. Als je de koffie zo op deze manier proeft is het scherp. Ook doordat het niet door een filter is geweest. Het proefde totaal niet zoals je koffie gewend bent.
Koffie is pas van goede kwaliteit als hij een goede aroma heeft, lekker smaakt als hij warm is maar ook nog dezelfde smaak behoudt als hij koud is. De gemalen koffie die in Europa gedronken wordt is van het merk Robuusta. Dat is eigenlijk één van de mindere soorten. De goede en dure bonen worden opgekocht door grote bedrijven. Maar het is ook maar net wat je gewend bent. 
De koffie van hier is lekker, maar ik kan ook prima leven met mijn Robuusta.
Kopje koffie dan maar?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten