donderdag 13 juli 2017

Maatje 37

Soms ben ik echt minder blij met de tropen.
Al die vieze en soms ook nare insecten hoeven voor mij niet. Zo zijn de muggen natuurlijk altijd een dingetje. Ze zijn vervelend omdat ze steken en nare ziektes over brengen.
Kakkerlakken vind ik ook vies, maar daar heb je verder niet zo'n last van.
Maribombaas zijn grote wespen die keer op keer een nest bouwen op plekken waar ik dat niet wil. 
Zodra ik het nest verwijdert heb beginnen ze 50 centimeter verder gewoon weer opnieuw. Vermoeiend!
En dat niet alleen, als je ze stoort kan je maar beter hard rennen want ze steken. En ik kan je uit ervaring vertellen dat dit zeer doet. Ik heb het al twee keer mogen ervaren.
En dan hebben we de duizendpoot. Zo'n dikke worm met pootjes die met z'n tentakels gif kan spuiten. Dat wil je ook echt niet meemaken. 
Gisteravond was ik alles in gereedheid aan het brengen voor de nacht. Alle manden en dekbedden weer op de plaats voor de honden. Uit één van die dekens komt een duizendpoot tevoorschijn.
Ik was op dat moment al op blote voeten dus loop snel naar de kast om een schoen te pakken.
Helaas wachtte de duizendpoot daar niet op. Toen ik me omdraaide was hij verdwenen. Waar we ook keken, nergens was hij te vinden. Brrrr wat een naar idee. Ik had voor de nacht maar slippers naast mijn bed gelegd, want ik was als de dood dat ik tijdens mijn nachtelijke uitje naar het toilet op de duizendpoot zou gaan staan. 
Vanavond was ik in de slaapkamer bij Maud en wie zie ik daar lopen? Juist ja, die duizendpoot! Of z'n broertje, dat kan ook. Helaas geen foto, want ik wist zeker dat als ik eerst mijn telefoon ging halen de duizendpoot weer verdwenen zou zijn. Mijn slipper heeft hem vol geraakt. Altijd even voorzichtig dat hij met z'n lange lijf niet alsnog om de slipper kronkelt en steekt. Maar het is gelukt, er is niet zo veel meer van over na maatje 37 die er op heeft gestaan.
Geen before foto dus, maar een after doe ik jullie ook maar niet aan.
Ik heb om toch een beetje beeld te schetsen maar wat van internet geplukt. Niet helemaal dezelfde maar deze lijkt erop. Las net op Wikipedia dat er wel 44 soorten zijn. En dat de grotere soorten in de tropen leven. Ja, dat hadden we inmiddels in de gaten. 
Nou ja, deze doet het niet meer. Hoe nuttig ze volgens Wikipedia dan ook mogen zijn, ik offer daar mijn voeten niet aan op. 


1 opmerking:

  1. Monique Veenstra14 juli 2017 om 16:31

    Ze zijn meestal in paartjes aanwezig, dus Let goed op, er kan nog een trein, oh nee sorry, duizendpoot komen

    BeantwoordenVerwijderen