donderdag 21 september 2017

Zo bijzonder

Gisteren en eergisteren was ik via de pm van Rescue Paws in gesprek met twee gezinnen die op zoek waren naar een leuk hondenmaatje.
Het ene gezin had al een hond en wilde er een speelmaatje bij. Het andere gezin was helemaal nieuw in de hondenwereld en zochten een zachtaardig niet te drukke hond.
De eerste die zelf al een hond hadden waren maandag met hond op bezoek geweest bij onze foster met pups. Hoewel ze het zelf geweldig vonden dacht hun hond daar anders over. Dat gekrioel en gedraai van de pups werd ze helemaal zenuwachtig van. Met een pup als speelmaatje maakte je haar dus niet blij. 
De schone taak aan mij was dan om te bedenken wie er wel zou matchen. Ik ging om te beginnen voor Goofy en Wimpie. Er waren nog meer geschikte kandidaten, maar ik moest ergens beginnen.
Ook omdat ik met beide de afspraak had gemaakt met de honden langs te komen was met twee beginnen wel genoeg. Nou had ik zelf wel in gedachte dat ik dan Goofy mee had als speelmaatje voor het gezin met hond en dat wimpie het meeste geschikt zou zijn voor het andere gezin.
Samen op stap op zoek naar de juiste match.


Onze eerste stop was bij het gezin met hond. De kinderen waren op school. We zouden eerst kijken hoe hun hond op die van ons zou reageren en als er een klik was zouden we de volgende keer de kinderen laten kennismaken. Zij gaven heel terecht aan dat het sneu zou zijn als de kinderen een bepaald hondje leuk vonden en hun hond er niets mee had. De hond mocht kiezen, dat was duidelijk.
Ik zette eerst wimpie in de tuin. Die keek eens rond, werd begroet door de hond en besloot dat dit niet zijn huis was. Hij verstopte zich in het washok en is daar niet meer vandaan gekomen.
Goofy daarentegen was wel gecharmeerd van het leuke teefje dat zo graag met hem wilde spelen.
Ze verkenden samen de tuin en lagen na een tijdje ook al samen binnen. Dit was duidelijk het vriendje waar de hond naar zocht. De nieuwe baasjes in spee waren heel blij dit te zien en spraken met mij af dat we volgende week even de introductie met de kids doen. Dat komt goed uit, want morgen wordt goof gecastreerd. En als alles met de kinderen ook goed gaat mag hij volgend weekend verhuizen.
Zo leuk, en zo passend! Hun hond is namelijk ook een waterrat en dat is Goof ook. En over drie jaar mag hij mee naar Nederland. Dat weet goof nog niet, maar ik wel!
Toen op naar het volgende adres. Ik zat er wel een beetje mee in mijn maag dat als ik daar kwam en wimpie zou het zelfde gedrag laten zien, ik ze Goofy ook niet echt kon aanbieden. Die was natuurlijk ondertussen gereserveerd.
Maar er gebeurde zo iets bijzonders. Ik kan het nog eigenlijk niet geloven. Wimpie kwam daar binnen en voelde zich volledig op zijn gemak. Hij speelde met de kinderen, deed lekker gek met wat kattenspeeltjes en kwam al helemaal bij ze zitten voor een aai en een knuffel.


En Goofy? Die had totaal geen interesse. Die lag achter mij, maar ging niet achter het balletje aan. Hij kwam eigenlijk amper in beweging. De honden hadden hun keus gemaakt. Heel bijzonder. En hierdoor de baasjes ook, want vanavond liet het laatste gezin weten dat ze erg gecharmeerd van Wimpie waren en hem met liefde willen adopteren. Zouden ze dan toch mijn gedachte kunnen lezen of voelen? Ik blijf echt dit zo bijzonder vinden.
Wimpie was na zijn laatste bezoekje wel helemaal kapot.


Hij kon zijn ogen niet meer open houden. Maar geeft niks, ze hebben het beide geweldig gedaan!
Op naar een nieuwe start bij hun forever home.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten