donderdag 17 december 2015

Slippers als het kan

Vandaag hebben de kinderen hun laatste echte schooldag van het jaar gehad.
Laatste keer de schoolboeken in de tas, brood en drinken mee en opletten.
Het zit erop voor 2015. Morgen nog wel een schooldag, maar deze zal gevuld worden met onder andere een kerstonbijt.
Het laatste lesuur van vandaag was geschrapt, zodat er geoefend kon worden voor vanavond.
Traditiegetrouw was er namelijk de kersttalentenshow. Sinds het bestaan van de school wordt deze traditie al in ere gehouden en vorig jaar waren wij daar voor het eerst bij.
Toen al was het zeer de moeite waard om er bij te zijn, maar voor dit jaar gold dat nog meer.
Maud deed namelijk met een groot deel van haar klas mee.
De afgelopen dagen is er in de middag druk geoefend met danspasjes en zang. Vanmiddag was er de generale repetitie.
Daarna was het even thuis relaxen. Youri had nog een tennisles en ik kon daarna snel aan de bak om te zorgen dat er gegeten kon worden.
Ik ben absoluut niet het typetje dat in de laatste modetrends loopt. Ik heb helemaal niks met mode. 
Kleding moet vooral functioneel zijn. Zeker thuis met zoveel honden ga ik geen dure dingen aantrekken.
Voor speciale gelegenheden heb ik ook niet veel bijzonders, ik ben er gewoon het mens niet naar.
Voor vanavond had ik iets uit de kast gehaald wat er al tijden in lag. Ik dacht nog, laat ik dit eens aantrekken, misschien leuk voor vanavond.
Gelukkig heb ik twee puberkinderen in huis die hun mening niet onder stoelen of banken schuiven.
Ik mag (nog wel) overal mee naar toe, maar niet in deze kleding. Dit kon echt niet.
Ehhh, niet? Wat dan wel? Er werd kritisch meegekeken en uiteindelijk mocht ik mee in een nette spijkerbroek en een tuniek. Ik vind het allemaal prima. Kom er niet om een modeshow te lopen.
Daar kwam Maud wel voor. Niet helemaal voor een modeshow, maar om een parodie te zingen over de rare moderegels van school.
Aan het begin van het schooljaar heb ik geschreven over de nieuwe directeur die er nogal autoritaire sexistische regels op na houdt. Het is nog steeds een issue. Broekjes mogen niet korter zijn dan waar je vingers eindigen als je je armen langs je lichaam houdt en teenslippers zijn streng verboden.
Snap ik, met teenslippers aan stroomt je IQ hard door je tenen naar buiten. Zonde! Toch?
Vorige maand kwam er iemand op teenslippers naar school. Hoe durft hij! Dat heeft hij geweten, hij werd meerdere dagen geschorst! Alsof hij een moord begaan had. 
Zo'n kersttalentenshow is een mooie manier om als klas te laten horen dat je het er niet mee eens bent. Samen met de wiskunde docent die het er overigens ook niet mee eens is werd een tekst geschreven op het nummer "je bent sexy als je danst". Dat werd " ik draag slippers als het kan!"




Het was een groot succes! Er werd hard gelachen, zelfs door de directeur. Al was dat misschien meer lachen met kiespijn.
Uiteindelijk werd deze act zelfs verkozen tot beste groepsact. Ben benieuwd of dit nog een vervolg gaat krijgen. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten