woensdag 27 mei 2015

Interessant

In mijn blog van de week werd er gevraagd of we akkerbouw of veeteelt op het eiland hebben.
Ik ga daar nog uitgebreid op terug komen, maar het eerste antwoord kan ik vast geven.
Ja, dat is er!
Natuurlijk zie ik in de supermarkt producten met een etiket CUR er op. Komt dus van Curacao.
Maar vandaag kreeg ik nog meer bewijs.
Ik was namelijk met de klas van Maud mee naar het Curaçaose museum. Je weet wel, dat museum waar ik al een paar keer over geschreven heb. Met die extra tentoonstelling over de rol van Curacao in de tweede wereld oorlog. Waar tante Bea speciaal voor overgevlogen was.


In het kader van het vak geschiedenis werd deze tentoonstelling aangedaan. 
Ik was zo vriendelijk geweest een deel van de meute te rijden en mocht als dank ook blijven.
Ik viel niet op binnen de groep. De meeste 16 jarige zijn twee koppen groter dan ik, maar ik maak echt minder herrie.
Het was er niet groot, maar wel interessant. Alles wat er tentoongesteld werd was in bruikleen van mensen hier op het eiland. Er stonden mooie originele stukken tussen. 



Een deel van het verhaal ging over voedsel. Op Curacao hebben ze geen honger gehad zoals Nederland de hongerwinter kent. De plantages konden gewoon geoogst worden.
Dit kwam van eigen bodem.


Boven op het tafeltje stonden nog tomaten. Ook van Curacao dus. Daarmee werd heel toevallig al een deel van de vraag beantwoord. 
Op dit moment is de aardappeloogst gaande. Hoe weet ik dat? Ik heb al zeker op drie punten op het eiland mannetjes zien zitten met balen aardappels. Er zijn langs de weg van die vaste punten waar ze van alles verkopen. Verse vis, vers fruit, pasteitjes en nu dus aardappels.
Ik ga er aan proberen te denken om foto's te maken. Want het gaat er hier toch echt even anders aan toe dan in Nederland.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten