zaterdag 18 april 2015

Te gek voor woorden

Ik heb lang getwijfeld, schrijf ik er wel over of schrijf ik er niet over.
Heeft het meerwaarde om het te vertellen of schrikt het alleen maar af? 
Ik heb toch gekozen om erover te schrijven om inzicht te geven in wat voor achterlijke wereld we leven.
Een wereld waarin er respectloos met elkaar wordt om gegaan, laat staan met dieren.
In veel landen worden dieren niet als levend wezen gezien, maar als ding.
Een ding heeft geen gevoel, kent geen honger, angst en pijn.
Maar een dier is geen ding. Ooit een hond horen gillen van pijn? Dat gaat door merg en been en vergeet je niet snel. 
Gisteren plaatste een andere dierenvriend een berichtje op Facebook. Zij gaat elke dag naar een bepaalde plek waar zwerfhonden wonen. Die voert ze dan. Dit is ook tevens één van de plekken waar vaak dieren gedumpt worden. Dumpen is al erg, maar hier gaan ze vaak nog een stapje verder.
De hond die ze gisteren vond was vast gebonden en had tape om zijn bek heen.
Met andere woorden. Ga jij maar lekker snel dood, we gunnen je niet eens een leven als zwerver.
Gelukkig werd hij op tijd gevonden.
Kijk eens hoe blij hij daarmee was!


Kun je je indenken hoe hij er dus bij stond. Bek dicht getapt? Vreselijk toch!
Als je denkt dat we het nu gehad hebben, nee helaas. Het kan altijd erger.
Vandaag werd er een hond zo ernstig mishandeld. Echt te gek voor woorden.
Zijn ogen en geslachtsdelen waren in brand gestoken. Er stonden foto's op het internet. Ik zal ze jullie besparen. Ik denk dat ieder mens met gevoel kan indenken hoeveel pijn dit arme beest gehad moet hebben. Er is uiteindelijk politie bij geweest en het dier is door een dierenarts ingeslapen. 
Enig lichtpuntje in dit verhaal is dat het de krant heeft gehaald. Meerdere zelfs. Daaruit kan ik concluderen dat ook zij het zo afschuwelijk vonden dat ze het moesten benoemen.
Ik zie dat maar als lichtpuntje. Zou het de gewoonste zaak van de wereld zijn, dan schrijft men er niet over.
Ook op Facebook is er ontzettend verontwaardigd, boos, verdrietig en strijdvaardig gereageerd.
Ik hoop dat hier dan nu eens iets positiefs uitkomt. Misschien eindelijk een goede wetgeving waarbij dierenmishandeling wordt bestraft. En dan niet alleen het omschrijven van de wet, maar vooral het uitvoeren daarvan en het straffen nadien. Nu is aangifte doen een ondoenlijke klus. Ze weten niet wat ze ermee moeten.
Dat moet anders. Ik hoop maar dat dit arme dier niet voor niks geleden heeft en er door dit verhaal eindelijk echt wat gaat gebeuren. 




2 opmerkingen:

  1. Mee eens San ! Ik vind het ook te triest voor woorden hoe sommige mensen met dieren denken te mogen omgaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Da's Jopy! een echte lieverd, ondanks zijn slechte ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen