vrijdag 30 mei 2014

Crimineel oord??

We kregen en krijgen nog wel eens opmerkingen over onze woonplaats Curacao.
Mensen doen alsof het een ontwikkelingsland is waar we uit eigen moestuin moeten eten, er belabberd onderwijs is en als klap op de vuurpijl is het hier ontzettend crimineel.
Je zou dus denken dat de kogels je hier om de oren vliegen en een wild west film er niks bij is.
Nou, dat valt dus allemaal reuze mee!
Oké, er zijn hier heus wel overvallen. Vooral op snacks en mini markets. Het is een feit dat het pinnen hier nog niet zo ingeburgerd is als in Nederland. Hierdoor is er nog veel contant geld in omloop en dat trekt natuurlijk weer gespuis aan.
Maar hè, in Nederland doen jullie het niet veel beter hoor!
Ik las vandaag weer in het nieuws dat er een overval was geweest op een juwelier. En tasjesroof is in Nederland al niet eens meer een krantenartikel!
Verder lees ik veel overvallen op oude weerloze mensen. Triest! Dat gebeurd hier, zo ver ik heb gelezen de afgelopen periode, veel minder. 
En dan het onderwijs. Ze schrijven hier niet met inkt en veren, ze hebben gewoon boeken en zelfs computers. Wees eens eerlijk, wie had dat gedacht, haha.
Ik kan je zeggen dat er werkelijk niets aan te merken is op de Nederlandse scholen hier op Curacao.
Onze kinderen zitten in kleinere groepen en krijgen meer individueel onderwijs. Dit is zeker het geval bij Maud die in een klas met 12 leerlingen zit.
Jullie zouden willen dat je dat je kind kon bieden!
De onderwijsmethodes zijn dezelfde en elke middag zijn de kinderen vrij. Niks mis mee vindt vooral Youri!
En dan het eten. Mensen alles is hier te krijgen!! Echt waar. Jullie hoeven geen inzameling te houden om ons de winter door te helpen, echt niet (maar mag natuurlijk wel) 
Punt één hebben we hier geen winter en punt twee hebben we hier de Albert Hein. Is er dus iets wat je echt niet kunt missen uit Nederland dan ga je het bij Albert Hein halen.
Maar sorry hoor, waar jullie in Nederland toch echt beter in zijn zijn aanrijdingen veroorzaken.
Mijn hemel, wat een leed lees ik in het nieuws!! De ene na de andere dode of zwaargewonde alsof het niets is!
Vandaag weer twee voetgangers, van de week een moeder met haar zoontje van 10. Verder was er nog een vrachtwagenchauffeur en een zwangere vrouw. En dan ben ik misschien ook nog wel iemand vergeten.
Hier staat de stand dacht ik op 8 verkeersdoden voor het jaar 2014. Dat halen jullie in één week.
En Curacao heeft nog wel de naam verkeersgevaarlijk te zijn, maar ik weet niet waar ik me meer zorgen zou moeten maken. Hier of in Nederland?
Ik vraag me wel heel erg af waardoor dat toch komt? Zoveel ongevallen met schade, zwaargewonden of zelfs doden?
Heeft het iets te maken met de tolerantie naar elkaar? Het is algemeen bekend dat de Nederlander nou niet echt heel sociaal is. Nee eerder egoïstisch. We doen ons best, maar zien in het verkeer toch wel heel erg terug dat we elkaar niets gunnen, nog geen meter asfalt!
Ritsen levert standaard problemen op en het liefst klimt men over de ander heen als die vind dat je iets te langzaam rijdt!
Dat gedrag zie je hier toch veel minder, men is echt duidelijk toleranter naar elkaar! 
Even keren kan. Even er iemand uitlaten, geen probleem.
Even met een bekende kletsen die je aan de overkant van de straat ziet? Ach waarom niet.
Hier moet je geen haast hebben in het verkeer, dat heeft geen zin.
Neem maar gewoon de tijd, dat doet de rest namelijk ook.
Dat zouden we in Nederland ook eens moeten doen! Elkaar de ruimte en de tijd geven!
Zal een hoop ellende schelen.



1 opmerking:

  1. het klinkt een beetje raar
    maar zo nu en dan schaam ik me om Nederlander te zijn met alles wat hier gebuurd en de mentaal tijd hier om gehaast te zijn en alles maar moeten hebben , geen geduld hebben en meer respect en begrip
    Nederland gaat steeds meer achter uit
    en hoop ook snel weg te zijn om mij geen nl meer te zijn .
    ik weet het is over al wel wat maar met dive dingen kan ik leven maar nu hier nee heb het gehad met te veel dingen en regeltjes .
    geef een mens meer vrijheid dat woord steeds meer van ons af genomen en we krijgen er niks meer voor terug
    hoop snel op Curacao te wonen met een gerust hart en respect en begrip voor elkaar te hebben
    dat bevalt mij veel beter

    hoop tot snel

    groetjes iedereen

    BeantwoordenVerwijderen