dinsdag 21 oktober 2014

Uitgerust

Voor de mensen die mij goed kennen zal dit blog menigmaal de wenkbrauwen doen fronsen.
Wat is er namelijk aan de hand? Ik lig dagelijks om 22.00/22.30 al op mijn bed!
Jaja lieve mensen wie had dat gedacht.
Voor alle mensen die mij minder goed kennen, in Nederland lag ik niet voor 24.00 uur plat.
Dat is nogal een verschil. Nu heeft dat meerdere redenen. 
In Nederland had ik een hectisch bestaan met een onregelmatige baan in de zorg.
Avonddiensten duurden tot 23.00 als het meezat, maar dan was je nog niet thuis.
En als je eenmaal rond 23.30 thuis kwam lag je ook niet 5 minuten later op bed.
Hoe drukker de dienst was geweest hoe langer ik nodig had voordat ik in slaap kon komen.
Maar de volgende morgen stond wel de wekker weer om 7.30 om de kinderen naar school te helpen.
Dit zorgde ervoor dat ik de weekenden vaak kapot was en echt nodig had om bij te tanken.
Ik kon wel doorslapen tot 12.00 om aan mijn uren te komen. Dit werd niet door iedereen begrepen, maar mijn lichaam had het overduidelijk nodig.
Hier heb ik een totaal ander ritme. Geen werk in de zorg meer, dus ook geen onregelmatige diensten.
Nu is het niet zo doordat ik niet meer werk ik ook nergens meer moe van word.
Ik word namelijk ontzettend moe van de warmte. Die vergt veel van je lichaam. Het is niet voor niks dat het tempo hier veel lager ligt.
Ik gebruik overdag nooit de airco. Die heb ik ook alleen maar in de slaapkamer.
Na een dag huishouden, zaken regelen en vrijetijdsbestedingen heb je wel zin in een koele kamer met airco.
Het is dus niet alleen het feit dat de warmte je moeier maakt, ook het idee om lekker een afgekoelde ruimte in te mogen zorgt ervoor dat je op tijd gaat douchen en lekker gaat liggen lezen (of een blog schrijven).
Wat ik wel ontdekt heb nu ik een veel regelmatiger leven heb is dat ik veel slaap nodig heb.
Dat wist ik natuurlijk al wel doordat ik in Nederland in de weekenden zo moe was, maar nu ik hier elke dag op dezelfde tijd ga slapen en zonder wekker kan doorslapen merk ik dat ik pas wakker word na 9uur slaap.
Iets wat ik nooit wist, dat mijn lichaam dus zoveel uren slaap nodig had. In Nederland was mijn biologische ritme volledig door de war. Nu ik dit weet zal ik in de toekomst in Nederland er wel rekening mee houden. Het voelt namelijk 10 x prettiger om uitgerust te zijn.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten