donderdag 30 oktober 2014

Persvrijheid

Er gebeurd hier op het eiland nog al eens wat. Van aanrijdingen tot aanhoudingen en alles wat daar tussen valt.
Natuurlijk is er allerlei media die dit dan met ons deelt.
We hebben uiteraard meerdere kranten, radio, tv en social media.
Via Facebook ben ik gelinkt aan een nieuwssite. Ik kan echt heel wat hebben, maar sta soms echt versteld wat zij allemaal plaatsen op hun site.
Vrijwel alles komt bij hen in beeld. Bij aanhoudingen de verdachte. Open en bloot, niks geen balkje maar zo vol in beeld.
En bij aanrijdingen worden foto's getoond van de aanrijding en ook van de slachtoffers.
Soms gewoon bizar. Mensen die zwaargewond of overleden zijn worden nog vol in beeld op foto gezet.
En dan denk je natuurlijk dat dit alleen op deze site zo is, maar nee hoor.
Soms vind je de foto's van de site gewoon terug in de kranten.


Uiteraard heb ik hier gekozen voor een foto zonder lichamen en verdachten in beeld.
Als er dodelijke slachtoffers zijn gevallen krijgen we ook altijd te lezen hoe ze heetten (volledige naam) en hoe oud ze waren. Enige privacy hierin kennen ze niet.
Persvrijheid wordt hier dus wel heel ruim genomen. 
Ik vind het zelf totaal geen probleem als criminelen voluit met hun gezicht in beeld komen. 
De straf begint hierdoor al bij het moment van aanhouden.
De foto's van slachtoffers van aanrijdingen vind ik eerlijk gezegd respectloos naar de nabestaanden.
Maar ja dat is mijn mening. Gelukkig bestaat er ook een vrijheid van meningsuiting.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten