maandag 22 juni 2015

Voor en nadelen

Er zijn soms van die dagen dan weet je het even niet meer.
Ben je nou beter af hier of in Nederland? Iedereen in Nederland zal denken dat ik gek geworden ben, ik woon toch in een paradijs?
Maar net zoals het in Nederland wonen nadelen heeft, is dat hier ook.
En dan zijn het niet eens zo zeer grote dingen waar je tegenaan loopt die als vervelend ervaren kunnen worden. 
Wat dacht je van het eeuwige stof dat in en om je huis waait? Het is hier op dit moment zo droog dat ramen en auto's er niet uit zien. Ik heb vandaag mijn ramen gewassen en moest per drie ramen mijn water verversen, gewoon omdat het zo smerig was. En nee, ik heb het niet vorig jaar voor het laatst gedaan, maar een paar weken geleden.
Je kunt hier blijven stoffen, vegen en poetsen. Het is een onbegonnen zaak. Voor een perfectionist als ik is dat heel vervelend.
Soms ben je de warmte ook wel zat. Als je dan aan het vegen en poetsen bent druipt het zweet je van de rug. En dat elke dag weer. Dan is een minder dagje zoals in Nederland best wel eens lekker.
Maar als ik dan op Facebook zie dat in Nederland vandaag officieel de zomer is begonnen en het nog steeds 14 graden is, dan ben ik weer blij dat ik hier zit.
Ik weet nog wel dat je zo kon snakken naar de zon. Dan was je de grijze dagen zo zat. Niet eens zo zeer de natte dagen, maar vooral de grauwe dagen.
Die hebben we hier vrijwel nooit en dat is wel weer erg goed voor je humeur. 
Tijdens het eten kwam even de zuivel weer ter sprake. Als ik een late dienst had ging Erik wel eens na het avondeten met de kinderen naar de supermarkt om een toetje uit te zoeken. Wat een feest was dat. De kinderen miste dat toch wel. Even gek doen en jezelf verwennen met een puddinkje.
In principe zouden we deze traditie hier wel voort kunnen zetten, maar dan gaan we failliet.
We hebben alsnog wel een bijzonder toetje gemaakt hoor. Met yoghurt, banaan en bastognekoeken kun je ook iets lekkers maken.


Tijdens dat zelfde avond eten kwam ook het Nederlandse nieuws ter sprake.
We hadden gelezen dat er weer strenger getoetst gaat worden op spelling tijdens het Nederland examen.


Youri heeft geluk, die gaat geen HAVO of VWO doen. En Maud? Die heeft ook geluk.
Hier op Curacao doen we namelijk geen Centraal schriftelijk examen maar het staatsexamen.
Daar gelden dezelfde regels wel voor alleen worden die een jaar later toegepast.
En aangezien Maud volgend jaar examen doet, valt ze nog net onder de oude regel.
Pffff, kleine opluchting. Zo heeft wonen hier ook z'n voordeel.
Gelukkig kunnen we dus het één weg strepen tegen het ander en kunnen we onder aan de lijn concluderen dat we het nog steeds naar ons zin hebben hier. Helaas familie en vrienden, we komen nog niet terug.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten