maandag 29 juni 2015

Gevarieerd dagje

De week begon meteen met ook de laatste dag.
Youri had nog één dagje school. Geen gewone dag natuurlijk, maar lekker met z'n allen naar het strand.
En aan het eind van de ochtend stonden alle kinderen van de hele school in een grote haag om ze dag te zwaaien.
Toch wel stoer hoor om zo de school te verlaten.


Dag basisschool, hallo middelbare school. We zijn er klaar voor.
De Curaçaose minister van onderwijs heeft toch zo iets prachtigs bedacht. Je zou bijna denken dat het een 1 april grap is.
Tot op heden is het Curaçaose diploma gelijk aan de Nederlandse richtlijnen. Het is geen Nederlands diploma, maar je kunt er wel vele kanten mee uit. Onder andere studeren in Amerika of Nederland.
De nieuwste Nederlandse regels stellen dat je voor de drie vakken Engels, Nederlands en wiskunde maar één 5 mag hebben.
Dat halen hier veel jongeren niet en zou dat betekenen dat ze zakken voor hun eindexamen.
Dat wilde de minister nou ook weer niet, dus nu gaan ze meten met twee maatstaven.
Wil je studeren in het buitenland dan wordt je examen strenger bekeken. Blijf je hier dan krijg je toch je diploma. Dus in plaats van er voor te zorgen dat het onderwijsniveau omhoog gaat zodat toch aan die Nederlandse eisen voldaan kan worden, wordt nu de makkelijkste weg gekozen en is straks je havo of vwo diploma niks meer waard. Triest hoor. En ook dat het gewoon bepaald wordt. Geen referendum of iets. De minister bepaald, klaar.
Ik ben heel blij dat ik mijn kinderen al op een school heb die zich strikt aan de Nederlandse regels houdt. Anders wordt het wel erg moeilijk voor ze om straks in Nederland verder te studeren.
Maar voor Youri even geen huiswerk en studeren, hij is de eerste die echt helemaal vrij heeft.
Maud nog niet, maar daar later deze week meer over.
Vanmiddag stond er een bezoek bij de tandarts gepland. Moet helaas ook gebeuren. Al kan ik het hier wel hebben. Het is een fijne praktijk.


En daarna hadden we wel een beloning verdiend. 


Vanavond is Bindi vertrokken. Het kleine teefje uit het asiel dat geadopteerd was maar nog zo bang. Zij is vanavond de grote reis over de oceaan gestart en zal een heerlijk leven in Nederland gaan leiden.
Ze was in de 1,5 week dat ze hier was al aardig veranderd. Ze sliep bij ons in de slaapkamer, kwam bij je in de keuken, speelde met de andere honden. Echt een enorme verbetering.
Alle verdere sociale elementen mag ze in Nederland leren. Het ga je goed Bindi.
Bindi eruit betekent een nieuwe erin. En zo snel gaat dat dan ook.
Nadat Bindi opgehaald was heb ik snel gegeten en ben naar de shut gereden.
Daar loopt sinds woensdag een gedumpt jong teefje. Super aanhankelijk en niet snappend wat ze daar nou in die mondi moet. Telkens als er weer iemand kwam voeren was ze zo blij. Ze ging bij je auto staan en hoopte dat ze mee mocht. Hartverscheurend was het.
Gisteren de knoop doorgehakt. Als Bindi vandaag weg gaat haal ik het teefje bij de shut op.
En zo geschiedde.


Dit is haar. Deze foto is van de week gemaakt door iemand anders die zich ook al het lot van haar aantrok.
De regel is hier dat elke nieuwe hond eerst langs de dierenarts gaat en daarna pas mijn tuin in.
De hond mankeert niks. Dat is een pluspunt. Helaas was er ook een groot minpunt. Ze is loops.
Niet erg handig in mijn roedel met twee gecastreerde reuen en één niet gecastreerde. 
Niet eens zo zeer vanwege een mogelijke dekking. We zullen haar toch zo snel mogelijk laten steriliseren, maar wel vanwege onrust in de roedel. De reuen onder elkaar kunnen gaan vechten en daar zit ik niet op te wachten.
Ze is vanavond wel met me mee gegaan en zit zolang in het hok.
Morgen eens een beetje aftasten wat er gebeurd. Ik zit er boven op. Maar ach, beter ik dan zij. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten