donderdag 13 november 2014

Laks

Het chikungunya virus trekt zijn sporen over het eiland.
Youri is al geveld door dit nare virus, maar met hem vele anderen.
Het is geen dodelijke ziekte maar wel een hele vervelende.
Hoe ouder je bent, hoe langer de klachten duren. Volwassenen houden lang reumatische klachten over en blijven lang moe.
Ook Youri is nu 6 dagen ziek en heeft nog weinig energie.
Vandaag was de uitslag weer in volle hevigheid aanwezig inclusief bijhorende jeuk en weer wat beginnende koorts. Het hoort er allemaal bij.
Omdat er zo verschrikkelijk veel mensen ziek zijn zou je denken dat er adequaat opgetreden zou worden door de overheid. 
Nou niks hoor, de overheid is hier erg laks. Ik weet niet wat de ministers hier precies allemaal uitvoeren,  maar ik krijg het idee dat ze vrij weinig doen.
Er wordt nog steeds gif gespoten door de wijken. Of nou ja eigenlijk door enkele straten.
Het is mij volstrekt onduidelijk waarom bepaalde straten wel en anderen weer niet aan bod komen.
Trouwens bij de mensen waar wel gespoten is, is geen mug minder geteld.
Er is nu namens het ministerie een folder in het Papiaments uitgegeven met daarin de uitleg over het verloop van de ziekte en hoe te voorkomen.
Nu spreekt niet iedereen hier Papiaments, maar die hebben gewoon pech. Ik dus.


In de folder ( ja, ik heb inmiddels de vertaling gelezen) staat vooral dat de mug geen kans moet hebben om zich te vermenigvuldigen.
Er wordt een hele lijst opgesomd waar muggen hun larven in zouden kunnen leggen.
En dat is nou ook precies het grote probleem van het eiland. Overal ligt troep! Er is nog steeds geen wet die het illegaal dumpen van vuil verbied. Hierdoor gebeurd het in grote getalen.
Die muggen maken daar dankbaar gebruik van. Nu in het regenseizoen zijn er genoeg laagjes water te vinden in achterbleven zooi waar de mug zijn eitjes in legt.


Ik had de hoop dat de overheid nu dan dankbaar gebruik zou maken van deze eyeopener om het afval eens ter sprake te brengen, maar het blijft angstvallig stil.
Er is geen mooier moment om mensen nu aan te spreken op hun gedrag omdat ze er nu ook zelf last van hebben. Maar geen last genoeg denk ik.
Ik weet niet hoe het verder moet en hoe het verder gaat.
Wacht men tot iedereen het gehad heeft? Dan is het hele eiland resistent. Maar de muggen blijven.
En wie weet wat voor volgende ziekte ze weer gaan meenemen. 
Nee, er is nog een hoop te doen hier voordat het besef komt dat die mug die mij geprikt heeft al geëlimineerd had kunnen zijn bij een actieve houding.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten