dinsdag 25 november 2014

Keuzes en kansen

Doordat ik nu voor een extra hond zorg, betekent dit wel dat ik wat meer thuis ben.
Natuurlijk kan ik weg en de hond in de kennel zetten, maar dat vind ik alleen kunnen als het ook echt noodzakelijk is.
Brownie moet ook rond kunnen rennen net als de rest en dat doet hij dan ook heerlijk.
Hierdoor maken we natuurlijk wel veel minder mee.
Ik zou een geluidsopname kunnen maken van de vogels in de tuin. Iemand interesse?
Of een opname kunnen maken van een Brownie die happy door de tuin rent? Anyone?
Misschien wil iemand meer zien van de tuin en zijn planten? Roept u maar!
Haha, je zou bijna denken dat ik mij verveel. Maar nee hoor, de dag dat ik me verveel hang ik de vlag uit!
Vanavond was ik er dan wel even uit. We hadden een informatie avond over het voortgezet onderwijs op het eiland. 
Er waren maar weinig mensen die het belangrijk vonden. Van de ongeveer 35 leerlingen waren er maar een stuk of 20 ouders waarvan er ook nog een aantal samen waren gekomen zoals Erik en ik.
Misschien stopt de rest met school na groep 8? Ik weet niet beter dan dat je daarna nog wel een paar jaar moet, dit tot grote ergenis van Youri.
We hadden eerst een algemeen praatje en daarna een rondje langs wat scholen.
We konden kiezen uit lokale scholen of het Nederlandse Vespucci college.


Eigenlijk hebben wij de keuze al gemaakt. Op alle andere scholen op het eiland behalve het Vespucci wordt ook het vak Papiaments gegeven. Prima als je de taal al een beetje kent, hier zeker nog een tijd blijft wonen of misschien de financiële middelen niet hebt om particulier onderwijs te volgen.
Maar voor een dyslectisch kind is Nederlands, Engels en twee vreemde talen al meer dan genoeg.
En wat helemaal doorslaggevend is, is het LWOO pakket dat ze aanbieden.
Voor de leken onder ons, en dat was ik tot voor een paar uur geleden ook nog, LWOO betekent zoiets als extra begeleiding om de leerweg die je eigenlijk aan zou kunnen toch te halen.
In Youri zijn geval speelt zijn dyslectie hem zo veel parten dat hij zonder extra begeleiding zijn opleiding niet zou kunnen volgen. En dat terwijl hij de hersenen en het IQ er wel voor heeft.
Hij krijgt een maatwerkpakket. Hoe en wat gaan we zo spoedig mogelijk bespreken.
Ik ben benieuwd. En op zulke momenten ben ik zo blij dat ik hier woon en gebruik mag maken van deze mogelijkheden! 
In Nederland bestaat LWOO ook, maar daar wordt het weg bezuinigd. Op deze school blijft het wel bestaan, dit omdat het een particuliere school is en zij zelf beslissen of ze het aanbieden of niet.
Als je maar betaald. Dit gaat Youri extra kansen bieden die wij hem van harte gunnen.
Eerst nog even de rest van het schooljaar afmaken. We zitten immers pas in november.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten