dinsdag 18 november 2014

Een goed gesprek

Vanmorgen was Youri nog erg diep in slaap en heeft Erik besloten hem te laten liggen.
Maar goed ook, want hij kon zijn slaap wel gebruiken. Om 10.45 ging ik bij hem kijken en daardoor werd hij eigenlijk wakker. Misschien had hij anders nog wel even door geslapen.
De schooldag gisteren had hem aardig gesloopt. Zoals gezegd gaat de gezondheid voor en dus is hij nog maar een paar extra dagen vrij.
Ondanks dat Youri niet naar school was, hadden wij vanmiddag wel een oudergesprek naar aanleiding van het rapport.
Dit gesprek was speciaal op een ander moment aangevraagd dan de reguliere 10 minuten gesprekken. Ik wist al dat ik het in 10 minuten niet zou gaan redden. Dat heb je al snel met een zorgleerling.
Het rapport zag er eigenlijk best goed uit. Natuurlijk verwacht ik geen A score op taal en spelling, maar eigenlijk zag je wel een verbetering ten opzichte van vorig jaar.
Maar de entreetoets van vorig jaar ligt mij nog vers in het geheugen.
Deze was zo dramatisch door Youri gemaakt, dat had niets te maken met zijn werkelijke niveau.
Maar wat eigenlijk veel erger was, was dat hij die hele bedroevend lage score zo mee naar huis kreeg.
Beng, daar ging zijn hele kleine beetje motivatie en zelfvertrouwen! 
Mijn hart huilde toen hij thuiskwam met de mededeling dat hij het allemaal niet meer wist. Hij kon helemaal niks worden, want hij had zo laag gescoord. Hij begreep er ook echt helemaal niks van. Zo jammer dat het zo gegaan is.
Nu is groep 8 natuurlijk het jaar waarin de Cito centraal staat. Ik heb helemaal niks met Cito. Net zo min als met de entreetoets trouwens. Ik vind het een meetinstrument wat niet kijkt naar het individuele kind en waarbij status en het halen van de hoogste score boven het kind staan. Walgelijk vind ik dat vergelijk op de schoolpleinen wat al begint met de kleutercito. Wat heeft jouw kind gehaald? Een C score. O de mijne heeft een A. Ja nou en!!! 
De eerste oefenvellen zijn al mee naar huis geweest en ook de eerste oefencito is al in de klas gemaakt. Uiteraard was deze net zo bedroevend als de entreetoets, ik had niet anders verwacht.
Maar wat er wel gebeurd met het telkens oefenen en maken van die toetsen is dat het zelfvertrouwen van Youri inmiddels beneden dieptepunt ligt!
Je bent constant aan het oefenen wat niet lukt en ook nooit zal gaan lukken, hoe frustrerend is dat!!
En daar wilde ik het vandaag vooral over hebben!
Dat is gelukkig goed gelukt. Youri gaat dit jaar niet meedoen aan de Cito. Ook hebben ze geleerd van vorig jaar en brengen ze de score van de entreetoets niet meer zoals het afgelopen jaar ging.
Ik heb ze die tip toch nog wel dringend meegegeven. Ik vond het niet bepaald pedagogisch en we plukken er nu nog de vruchten van.
Naar aanleiding van het leerlingvolgsysteem kan een prima advies gegeven worden over het vervolgonderwijs. Wat natuurlijk ook erg prettig is, is dat de middelbare school waar Youri heen gaat nauwe contacten met de basisschool heeft. Een advies van de leerkracht is in deze gelukkig ook voldoende.
Je moest eens weten wat voor last er bij Youri van zijn schouders viel toen we het vertelden!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten