zondag 21 september 2014

Een schoon Curacao

Terwijl ik gisteren een uitje naar de blauwe kamer had werd er op Curacao hard gewerkt.
Gisteren was het namelijk  "clean up Curacao"
Geen overbodige luxe om eens wat op te ruimen, want Curacao is inderdaad een soort grote openlucht vuilnisbult.
Ik begrijp het niet en zal het ook wel nooit begrijpen, maar wat maakt men er hier een klerezooi van!
Een ander woord heb ik er niet voor!
Zie deze foto's van Facebook voordat de 'schoonmaakploeg' langs is geweest.


Men dumpt hier alles! Auto's, witgoed, plastic, huisraad noem het maar op.
Helaas ook veel dieren. Levend of dood, dat is niet meer te achterhalen. Op het moment dat ze gevonden worden zijn ze in ieder geval vaak dood. Soms liggen ze er zo, soms in plastic zakken.
Gisteren werd voor de tweede keer een clean up gehouden. Erg nobel, maar ik vraag me erg af hoe zinvol het is. Wat schiet je er mee op als de week erna de zooi er weer ligt?
Er zal toch echt een mentaliteitsverandering moeten plaats vinden voordat cleanen zinvol is.
Nu zijn er op dit moment ook geen wetten die dumpen van afval strafbaar maken, dat schiet niet op.
Het ligt echt aan de goodwil van de persoon of hij/zij het dumpt of netjes naar de vuilstort brengt.
Want die hebben we wel. Je hoeft niet eens een pasje te hebben of er voor te betalen zoals in Nederland. Dus wat let ze om het weg te brengen? Ik weet het niet!
Mijn kinderen krijgen toch echt in de opvoeding mee dat afval in de afvalbak hoort. En laat ik niet zien dat ze iets op straat gooien, want dan hebben ze echt een probleem.
Ik hoop maar dat de kinderen hier ook steeds meer op die manier opgevoed worden.
Als het dan weer eens wordt schoon gemaakt dan blijft het ook schoon.
Zie hier het resultaat van de clean up. En ja, het gaat echt om het zelfde straatje als de bovenste foto's!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten