zaterdag 29 maart 2014

Zomertijd, wintertijd, vrije tijd


Helaas beste mensen in Nederland, jullie nachtrust was korter vannacht.
Op het moment dat jullie allemaal op één oor lagen en eigenlijk de klok hadden moeten verzetten, hebben wij dat hier braaf wel gedaan.
Toen het bij jullie 02.00 uur was, was het hier 21.00.
Nu dus 03.00.
Het zal even wennen zijn voor de momenten van contact met het thuisfront, maar die klokken helpen wel.


Ik ben blij dat we dat soort onzin niet meer hebben, ik heb het nut er nooit van ingezien.
Ik vond het alleen maar heel vervelend, zeker als het in mijn werkweekend gebeurde waardoor je nog minder vrije tijd had.
Vrije tijd had ik vandaag genoeg! Deze hebben we opgevuld met boodschappen doen.
Dat doe ik bij een supermarkt genaamd "Centrum"
Afgelopen weken werden de schappen steeds leger, vandaag zag ik ze gevuld worden met jumbo producten.
Ze hebben altijd wel de A merken, maar ik heb geen A merken portomonnee.
Dan is het toch wel fijn dat er alternatieven zijn en heel stiekem is het dan best fijn dat je ze kent.
Dan weet je tenminste wat je koopt.
Het hele winkelproces hier is ook net even anders dan in Nederland.
Staan in Nederland de karretjes buiten, hier staan ze binnen. En ze blijven ook binnen!
Juist vanwege het kwijtraken kunnen ze de winkel niet uit.
Sterker nog, ze kunnen de kassa niet eens voorbij.
Dat betekent dus dat je al je boodschappen op de band zet en daarna de kar naar achter of naast je zet.
Best raar want het wordt al snel een zooitje bij al die kassa's.
Voor en na de kassa's lopen er altijd jongens rond. Zij zorgen dat de karretjes bij de kassa's weg geruimd worden.
Ook staan ze na de kassa. Ze helpen met boodschappen inpakken.
Dat hoeft niet, maar doe ik vaak wel.
Terwijl ik wacht tot ik kan betalen geef ik mijn tassen aan één van de jongens.
Zij pakken dan mijn boodschappen in en zetten die op een kar.
Daarna lopen ze met je mee naar de auto.
Dit heeft natuurlijk als groot voordeel dat je zelf niet hoeft te sjouwen. Niks mis mee, want je kunt geen gebruik maken van het winkelwagentje. Dat bleef immers voor de kassa.
Het is dan wel zo netjes om wat te geven. Meestal geef ik 1 of 2 gulden. Ligt eraan hoeveel boodschappen het waren of dat ik heel ver met mijn auto stond.
Omgerekend is dat €0,40 of €0,80 cent. Valt reuze mee.
Nu is het ook heel zinvol om deze jongens wat toe te stoppen.
Over het algemeen zijn het kansarmere jongeren die een centje bij verdienen door dit inpakwerk te doen.
Hadden ze dat werk niet, dan is de stap naar een criminele activiteit snel gemaakt.
En daar heb ik zelf ook alleen maar last van dus is me dat die €0,80 wel waard.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten