zondag 23 maart 2014

Puppy update

Tjonge, wat kan een mens het druk hebben met zoveel kroost!
Vannacht moest ik er toch nog uit voor Tico, dus ook even bij de pupsels gaan kijken.
Mama hond komt langzaam aan wat bij van haar zware bevalling en stress er om heen.
Gistermiddag heeft ze eigenlijk alleen maar geslapen, vannacht liep ze met me mee als ik weer weg ging.
Vandaag overdag is mama hond regelmatig even bij ons boven komen kijken.
Wij vermoeden dat ze ooit wel een baasje heeft gehad.
Ze blijft namelijk keurig buiten voor de drempel staan, duidelijk gewend niet naar binnen te mogen.
Bij ons mag dat wel, dus met wat roepen kwam ze toch.
Het is natuurlijk gissen wat er met zo'n hond gebeurd is.
Het kan zijn dat ze is weg gelopen, of de deur uit gegooid misschien omdat ze zwanger was?
Niet van dit nestje, we hebben het idee dat ze al eerder een nestje heeft gehad.
In ieder geval is mama hond een schat van een beest. Geniet van de aandacht die ze krijgt en kwispelt dan zo hard dat ze er bijna van omvalt.
Helaas is er ook een pup overleden. Het is allemaal zo broos en klein, geen idee wat de oorzaak is.
Het kan iets medisch zijn, maar het kan ook dat mama er op is gaan liggen. Er lag helaas geen briefje bij, dus het blijft onduidelijk.
Omdat ik totaal geen ervaring heb met zulk jong grut en niet wil dat er nog meer onder mijn handen weg glijden, heb ik contact gezocht met de vrouw waar Maud haar stage heeft gelopen.
Zij barst van de ervaring, dus is het wel even lekker als klankbord.
Nou, ik maak me dus veel te druk! Waar ken ik het van!
Ik moet veel meer de natuur zijn gang laten gaan.
S nachts redt mama het wel alleen, moet ze in de natuur ook.
Overlijd er één, dan is dat spijtig maar niet te voorkomen.
De natuur splits de sterke van de zwakke. Alleen de sterke zullen overblijven, hoe sneu ook voor de rest.
Ik wil gewoon alles redden, maar ik begreep al dat dat een brug te ver is.
Het is al fijn dat ze hier mogen verblijven in een veilige omgeving met voldoende voedsel.
Zou ze nog op straat leven dan was de kans van overleven nog kleiner.
Oké, een tandje minder dus en gewoon wat meer toekijken hoe mama het doet.
De echte drukte komt straks, als dit kroost aan de wandel gaat.


2 opmerkingen:

  1. O.. o... Sandra kijk toch uit je zit dadelijk met een stuk of veertig opgescheept.
    Ik begrijp dat je het dierenleed wil terug dringen maar het is een druppel op een gloeiende plaat.
    I

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan heb je het niet goed begrepen pa. Deze zijn van het asiel en blijven van het asiel. Zijn ze oud genoeg, dan gaan ze weer terug.

      Verwijderen