vrijdag 12 december 2014

Service met een glimlach

Iedereen die zich een beetje verdiept heeft in de geschiedenis van het eiland weet dat de Curaçaoënaar sceptisch kijkt naar een blanke.
De slavenhandel laat nog steeds zijn sporen na.
Nederlanders worden ook wel Makamba's genoemd wat eigenlijk een soort scheldwoord is.
Nu voel ik mij niet aangesproken, maar snap het volkomen.
Wat kunnen Nederlanders en dan vooral toeristen zich toch egoïstisch gedragen zeg! 
Gelukkig niet iedereen, maar regelmatig kom ik wel eens van die Makamba's tegen en snap dan ook volledig waar de afkeer vandaan komt.
Vanmiddag in de supermarkt had ik weer even zo'n momentje.
Zoals ik al wel eerder geschreven heb staan er in de supermarkt bij de kassa's jongens om je boodschappen in te pakken. Kennen we in Nederland niet. Geeft niet hier wel.
Maar pas je dan ook eens aan naar hier! Eerst worden de jongens al weg gewuifd. Nee niet met woorden, maar met een wapperend handje. Want je zal er wel voor moeten betalen poeh.
Omdat je het winkelwagentje niet mee naar buiten mag nemen komt probleem 2. Geen tas mee.
Meneer makamba vraagt of ze ook van die plastic tasjes hebben zoals bij ons?
Bij ons? Wat dacht je? Dat alle caissières van de supermarkt in Nederland zijn geweest om daar te kijken hoe het met de tasjes gaat?
Je bent hier nu niet 'bij ons'. Ik snap dat niet. Is het omdat de taal hetzelfde is dat men er maar van uit gaat dat dan alles dan hetzelfde is? Nee, bij ons hebben we geen tasjes!
We hebben hele lieve aardige jongens die je boodschappen inpakken en ze keurig netjes achter in je auto zetten. Dat kost je dan een paar gulden, maar is service met een glimlach.
Dat krijg je bij ONS!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten