dinsdag 29 juli 2014

Stopcontacten

Oké, over Aqualectra heb ik al meer dan genoeg verteld. Maar nog niet specifiek over stroom.
Ja, wel dat de stroom nog wel eens kan uitvallen en dat dit vooral in de nacht niet fijn is vanwege de airco.
Maar we bezitten hier op het eiland verschillende soorten stroom. Nou ja verschillend, de stopcontacten zijn verschillend.
Je kunt in huis wel drie soorten stopcontacten hebben.
Een "normaal" Europese 220 volt stopcontact.
Een 110 volt stopcontact.
En dan hebben ze op Curacao ook nog Amerikaanse 220 volt stopcontacten die ze hier een Chineesje noemen.
Volgens mij zijn er zelfs nog meer soorten, maar wij hebben de eerste twee in ons huis. 220 dus en 110.
Als ik het goed heb is 110 eigenlijk geen 110, maar 127 volt. Ik heb al eerder geschreven dat natuurkunde echt niet mijn ding is. Ik ga er dan ook maar niks over vertellen, want dat kunnen alleen maar leugens zijn.
Ik probeer het bij de feiten te houden.
Het kan natuurlijk niet anders dan dat wij met onze meegenomen apparatuur verloopstekkers nodig hebben.
We hebben welgeteld 5 Europese 220 stopcontacten, dat is wat weinig voor een wasmachine, koelkast, tv, PlayStation, koffiezetapparaat en ga zo nog maar even door.
De meeste stopcontacten die wij in huis hebben zijn zo.


Dit is het 110 volt stopcontact.
We kunnen dit oplossen door deze verloopstekketjes te kopen.


Hier kan onze stekker in en dan doet ie het. Alleen dus op minder vermogen.
Zo heb ik bedlampjes die in Nederland wel aardig licht gaven, hier kan ik er geen boek boek bij lezen.
Ook koffiezetten duurt eeuwig en het strijkijzer wordt minder warm.
Koffiezetten doe ik dus op 220. Word erg chagrijnig als ik lang moet wachten op koffie!
Als je hier apparatuur koopt zorg je natuurlijk dat deze dan de juiste stekker heeft. 
Dit is dan zo.


Als ik het allemaal goed begrepen heb zijn de chineesjes dus weer wel 220 stopcontacten, maar dan Amerikaans. Die zien er weer zo uit.



Het is dus best een gehannes en uitzoekerij. Schijnt dat je bv 110 gloeilampen kunt halen die je dan weer in je eigen meegenomen 220 volt schemerlamp kunt draaien.
Hier houden we ons nu mee bezig. In het andere huis hadden we heel veel 220 stopcontacten, daar was het geen issue. Nu is het even uitzoeken hoe en wat. 



2 opmerkingen:

  1. Hoi Sandra,

    De chinese 220 stekker is net ietsje anders. De horizontale pinnetjes zijn iets langer en het onderste pinnetje is een beetje rond. Zie de afbeelding die op deze pagina genoemd wordt: http://www.casaspider.com/live/2007/02/stopcontacten_op_curacao.html

    Waar jij een foto van hebt opgenomen, is een stekker van Engeland.
    http://www.wereldstopcontacten.nl/engeland/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie Esther. Ik kon al moeilijk een foto van het "Chineesje" vinden.

      Verwijderen