dinsdag 1 april 2014

Vuilophaaldienst

Net zoals in Nederland hebben wij hier klikko's om ons afval in te storten.
In Nederland werd deze "restafvalcontainer" één keer in de twee weken geleegd, hier wekelijks.
Dat is natuurlijk niet vreemd gezien de temperatuur, na een weekje begint ie wel te ruiken zeg maar.
Nu is officieel de ophaaldag donderdag, maar ik geloof dat in de tijd dat wij hier nu wonen de container welgeteld 1 keer op donderdag is geleegd.
Meestal komen ze vrijdag, we hebben zelfs al meegemaakt dat ze zaterdag komen.
De tijden zijn ook erg wisselend. Dan weer om 13.00, dan om 17.00 en vorige week kwamen ze om 21.00 s avonds.
Beter laat dan nooit denk ik dan maar.
Maar deze week maakt de vuilophaaldienst het wel heel erg bont, ze zijn namelijk nog steeds niet geweest. En het is nu toch echt al wel dinsdag. 
Ik geloof dat de lokale bevolking zich er totaal niet druk om maakt!
De container staat aan de weg en daar staat hij prima.
Wat we nog kwijt willen proppen we erbij en wat niet meer past gooien we er naast.
Hier op Curucao moet je geloof ik überhaupt al blij zijn als men iets in de container gooit. Die mensen verdienen een lintje!
Het is hier her en der zo'n zwijnenstal, om je kapot te schamen.
Dat is natuurlijk niet wat je in de reisgidsen ziet staan, ze zijn wel gek! Maar het is er wel.
Afval langs de weg. En dan niet eens alleen blikjes, flesjes enzovoort, maar ook autowrakken, wasmachines, tuinafval en noem maar op.
Het interesseert de lokale bevolking niets. Dat bleek vorig jaar wel tijdens een grote opruimdag.
Wie stonden er allemaal de handen uit de mouwen te steken? Juist ja, voor het grootste deel de niet lokale bevolking.
En de limit was nog wel dat er op een bepaalde opgeruimde plek de volgende dag gewoon weer gedumpt was.
Tja, voor wie doe je het dan eigenlijk?
Dat is in Nederland toch niet voor te stellen hè! Daar zijn we totaal door geslagen.
Daar scheiden we bijna al het afval. Ik had in Dronten 3 klikko's voor de deur en in de garage een opslag voor plastic.
Plastic scheiden kan hier ook, dat neem je dan mee naar de supermarkt waar een inleverdepot staat.
Al het andere afval gaat gewoon in de klikko.
In Nederland zijn gemeentes daar hoef je dat niet te proberen. Daar hebben ze overijverige ambtenaren aangenomen die in je afval gaan graaien om te kijken of je het wel juist gescheiden hebt!
Ik heb het hier aan een local verteld, die rolde ongeveer over de grond van het lachen!
Ja, vertelde ik nog, je krijgt dan een boete! Nou ja, je gooit het toch netjes weg en niet op straat! 
Hij kon er niet bij en terwijl ik het vertelde besefte ik ook wel dat het eigenlijk belachelijk is.
Totaal doorgeslagen zijn wij in ons kikkerlandje.
Als mijn container in Dronten 6 dagen aan de weg had gestaan had me dat zeer waarschijnlijk een rode kaart en een boete opgeleverd.
Hier staat hij nog lekker buiten. Te stinken dat wel, dus een stukje bij mijn hek vandaan.
Nu maar duimen dat ze toch een keer met die vuilniswagen langskomen. Zou fijn zijn.


Deze is van de buurman, die is zelfs al open gewaaid waardoor er al het één en ander op straat ligt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten