zondag 10 augustus 2014

Mooi gemaakt

Bedankt allemaal voor alle reacties op de foto's van ons huis.
Natuurlijk had ik beloofd deze te plaatsen, maar hierdoor kon ik eigenlijk niet vertellen wat ik gisteren daadwerkelijk had gedaan.
Gisteren ben ik namelijk bij landhuis habaai geweest.
Hier op het eiland staan heel veel oude landhuizen. Deze stammen uit de tijd van de plantages.
Ze zijn gebouwd in de 18de en 19de eeuw. Ze werden bewoond door de baas van de plantage en zijn huisslaven. De slaven die werkte op de plantages woonden in slavenhutten rondom de landhuizen.
Er waren een stuk of honderd plantages op het eiland. 
Een hoop landhuizen bestaan nog steeds. Er zijn ook wijken naar vernoemd. We hebben hier bijvoorbeeld brievengat, jan kok, brakkeput mei mei en dokterstuin.
Er zijn op het eiland nog ongeveer 55 landhuizen in tact. De een in een wat betere conditie dan de andere. Ze zijn bezig met restauraties. Het blijven namelijk bijzondere objecten met een prachtige bouwstijl.


Elke tweede zaterdag in de maand is er bij landhuis habaai een art markt.
Over het algemeen ben ik niet zo van de "art". Vaak is het me wat te zweverig.
Maar ik was getipt dat deze toch wel erg leuk was. En ik kan niet anders zeggen dat dit klopt!
Wat een geweldig leuke dingen heb ik gezien! Alles was zelf gemaakt. Kaarsen, zeep, schilderijen, hangers, voederplaatsen voor vogels, zelfs de drankjes die er verkocht werden.
Erik heeft sap gemaakt van Tamarinde gedronken, ik heb de limoenchi geprobeerd.
Allebei heerlijk.


Maar wat kunnen mensen prachtige dingen maken!
We zijn naar huis gegaan met een van kokosnoot gemaakt voederplaatsje voor suikerdiefjes en met een beschilderde steen.
Deze kocht ik bij dit kraampje. Ze heeft van alles beschilderd, flessen, dakpannen, stenen noem maar op. Echt heel knap!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten