maandag 18 augustus 2014

Goed gekeurd

Voor mij begon het gewone leven ook goed, ik moest mijn auto laten keuren.
Hier laat je de auto één keer per twee jaar keuren.
Dit gebeurd niet bij je garage zoals in Nederland de APK gebeurd, maar hiervoor ga je naar het keuringslokaal.
En zoals bij alles hier op het eiland gaat dit natuurlijk weer op een hele bijzondere wijze.
Oké, qua tijd viel het me mee, maar bijzonder ja dat was het zeker.
Mijn auto was al eens eerder gekeurd en die datum staat vernoemd op de keuringskaart.
Twee jaar later moet je voor die datum je auto weer laten keuren.
In mijn geval was dat voor 21 augustus. Je maakt hiervoor per telefoon of per mail een afspraak.
De kosten voor de keuring zijn NAF 30 omgerekend is dat ongeveer €12.
Ben je te laat en is de keurings datum al voorbij dan betaal je het dubbele dus naf 60.
Vanmorgen vroeg ging ik op pad. Eerst ben ik naar een gebouwtje gegaan waar ik moest betalen.
Daar kreeg ik een geel keuringsformulier en moest ik een klein stukje rijden naar de garage.
Dit is eigenlijk meer een soort hal waar ze drie auto's tegelijk bekijken.
Je sluit keurig aan in de rij en wacht op je beurt.


Eenmaal binnen wordt je ontvangen door een man die je allerlei opdrachten geeft.
Ik moest m'n richtingaanwijzers aan en uit doen, mijn lampen aan en uit, groot licht aan, ruitenwissers laten werken en claxonneren.


Achter weer precies hetzelfde inclusief even in z'n achteruit zetten en de remlichten checken.
Daarna moest ik een remproef doen. Eerst met mijn voetrem, daarna met mijn handrem.
Klaar! Mijn auto was weer voor 2 jaar goed gekeurd!
Mijn motorkap is niet open geweest, ik ben zelf niet eens de auto uit geweest!
De meneer van de garage vertelde me dat de keuring eigenlijk 15 minuten duurt, maar alle apparaten die ze hiervoor nodig hebben zijn kapot. Dus kunnen ze verder niks en doen ze alleen wat ze zo met het blote oog kunnen checken.
Hierna zet je de auto op een parkeerplaats en ga je weer naar een ander kokertje waar je je nieuwe keuringskaart krijgt.
Het wachten op mijn nieuwe kaart duurde nog langer dan die hele keuring!

Maar, hij is er. De volgende keer is pas weer in 2016.

Ik heb nog even hieronder het gele formulier toegevoegd. Dit is wat eigenlijk gekeurd had moeten worden.
En zo houden we alle wrakken gewoon op de weg.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten