zaterdag 15 februari 2014

In opbouw

Zoals ik al meerdere malen heb verteld zijn ze op dit eiland niet vies van een feestje.
Begin maart is het officieel carnaval.
Ja, in Nederland. In Nederland vieren we heel braaf op een zaterdag, zondag en maandag carnaval en woon je in het zuiden dan heb je tevens carnavalsvakantie.
Alle andere hebben al over een week voorjaarsvakantie.
Wij hebben hier vakantie vanaf 3 maart, maar voor die tijd wordt er al uitgebreid van alles gevierd hoor.
Waarom zo lang wachten?
Morgen is de eerste optocht. Het paardencarnaval. 
Wat hier heel gewoon is, is dat je ruim van te voren al een plek creëert waar je al die optochten die elke week voorbij komen kan bekijken.
En dan bedoel ik niet dat je ergens een stoel neerzet, nee er worden hele tribunes gebouwd, huisjes gemaakt, stellingen opgezet. Echt bijzonder om te zien.
Men betaald voor zo'n plekje en dat geld gaat dan weer naar de carnavalsverenigingen.


Via onze Antiliaanse buren horen we natuurlijk ook veel over alle gewoontes en tradities.
Zo weten we inmiddels dat de grote carnavalsoptocht hier ongeveer 8 uur duurt. Dan heb je alles gezien.
Nou is het wel zo dat in die 8 uur ook de wachttijd is inbegrepen. Als ze zeggen dat ze 14.00 uur starten, dan is dat geen garantie dat ze dan ook echt beginnen.
8 uur optocht, ik denk dat ik het al eerder zat ben. We zullen zien.
Onze buren hebben ook nog steeds hun kerstboom staan. En het was nog een "echte" ook.
Die is nu dus helemaal dor en bruin. Maar dat deert ze niks, dat hoort er gewoon bij.
Hadden ze eerst kersversiering erin hangen, nu is hij versierd met maskers en hoedjes voor carnaval.
Op Aswoensdag gaat hij dan pas echt de deur uit.

In Nederland zal je voor gek verklaard worden als je nu je kerstboom nog zou hebben staan.
Het is mooi om te zien hoe hier "buiten de lijntjes" wordt geleefd. En met recht geleefd!

2 opmerkingen:

  1. Hoi Erik en Sandra
    Ook in Nederland leven sommigen buiten de lijntjes hoor.
    Onze kerstboom (nog steeds groen trouwens) staat ieder jaar nog een paar maanden op de veranda als ''voerboom'' voor de vogeltjes (vetbolletjes etc) Dit jaar hebben we geen winter, dus is het niet nodig om de vetbolletjes erin te hangen maar de boom blijft voorlopig nog wel even staan.
    Gr Anita en Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Joop en Anita,
    Dat hoor ik graag! Zo wie zo ben ik een natuurmens, dus hulp aan vogeltjes is iets dat mij wel aanspreekt. Maar de manier waarop kan ik ook zeker waarderen!

    BeantwoordenVerwijderen